Jól halad a kalocsai híd előkészítése
Augusztus 25.-én a kalocsai Városháza Dísztermében a Kalocsa-Paksi híd helyéről és a hídszerkezet változatairól tanácskozást tartottak a Közlekedési Koordinációs Központ szervezésében. A több mint 60 meghívott hatóság, szervezet, érintett önkormányzatok mint érdekelt meghívottak tájékoztatást kaptak a Hegymagas Kft mint a a tanulmánytervet készítő társaság előterjesztésében. A tanácskozáson részt vett Aszódi Attila kormánymegbízott is. A tanulmánykészítő szakemberek részletes előadást tartottak a híd várható helyéről és a hídszerkezetek lehetséges módjairól. A jelenlévők az előadottakról szavazhattak, így a híd szerintük legalkalmasabb helyéről a három változat közül és hogy milyen hidat képzelnek el térségünkben a bemutatott változatok közül. Ezek kiértékelésre kerülnek.
A tanulmányterv szeptember 15-re készül el, ezt követi a minisztériumi értékelés és döntési javaslat a kormány részére ahol a végleges helyről és hídszerkezetről döntenek.
Ezt követően a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kapja meg a feladatot támogatási szerződés keretében, a híd tervezőjének közbeszerzés útján történő kiválasztására. Ideális esetben ez a tél folyamán megtörténhet.
A tervezés és engedélyeztetés kb. 1 évet vesz igénybe és utána ezt követi a kormány döntése a megvalósításról.
A hídszerkezeti változatokról röviden:
- Gerenda híd
o Mederhíd ortotrop acél szekrény km-ű, ártéri hidak ortotrop acél szekrény vagy szekrény km-ű öszvér.
o Legnagyobb nyílása 120 m.
o Fenntartás és üzemeltetés közepes igényű.
o Szinte észrevehetetlen hídélmény, a hajózás számára nem előnyös, de az előírásnak megfelel.
- Ferdekábeles híd
o Mederhíd ortotrop acél szekrény vagy szekrény km-ű öszvér, ártéri hidak előregyártott hídgerendák vb. pályalemezzel.
o Legnagyobb nyílása 344 m.
o Fenntartás és üzemeltetés némely hídelem esetén fokozott igényű.
o Magas fokú hídélmény, egyszerű ártéri szerkezet, a legnagyobb nyílás Magyarországon.
- Rácsos tartós híd
o Keresztmetszete ortotrop acél pályalemez vagy acél tartóráccsal együttdolgozó vasbeton lemez.
o Legnagyobb nyílása 240 m.
o Fenntartás és üzemeltetés fokozott igényű.
o Alacsony esztétikai igényű hídélmény, gyors megépíthetőség, csupa praktikum, semmi innováció, méltatlan az ország energetikai centrumához.
- Extradosed híd
o Mederhíd feszített vb szekrény, 60 m hosszú ortotrop acél szekrényes középső szakasszal, ártéri hidak: feszített vb szekrény km-ű.
o Legnagyobb nyílása 200 m.
o Fenntartás és üzemeltetés némely hídelem esetén fokozott igényű.
o Korszerű, emblematikus megjelenés, modern építészeti lehetőség, magas fokú hídélmény, Jelentős önsúlytöbblet és technológiai idő az öszvér és acélszerkezetű hidakhoz képest.
- Ívhíd
o Ortotrop acél szekrény vagy szekrény km-ű öszvér.
o Legnagyobb nyílása 240 m.
o Fenntartás és üzemeltetés némely hídelem esetén fokozott igényű.
o Tájba simuló esztétika, egyedi építészeti megoldás lehetősége, magas fokú hídélmény, jelentős a járulékos terület igénybevétel a 3 különálló szerelőtér és sok segédszerkezet miatt.
Ezek ábrában:
A nyomvonal változatban A-B-C változat került bemutatásra és a B változaton belül még egy alvonal is megemlítésre került.
Az A változat Géderlak és Ordas között, a B változat Foktő-Baráka, a C változat Kalocsa és Bátya között.
A szakmai előadásból kitünt, hogy a B változat látszik legideálisabbnak a térség, a paraméterek és a megvalósíthatóság szempontjából.
(Török Gusztáv Andor)