Jól halad a kalocsai híd előkészítése

duna_hid.jpgAugusztus 25.-én a kalocsai Városháza Dísztermében a Kalocsa-Paksi híd helyéről és a hídszerkezet változatairól tanácskozást tartottak a Közlekedési Koordinációs Központ szervezésében. A több mint 60 meghívott hatóság, szervezet, érintett önkormányzatok mint érdekelt meghívottak tájékoztatást kaptak a Hegymagas Kft mint a a tanulmánytervet készítő társaság előterjesztésében. A tanácskozáson részt vett Aszódi Attila kormánymegbízott is. A tanulmánykészítő szakemberek részletes előadást tartottak a híd várható helyéről és a hídszerkezetek lehetséges módjairól. A jelenlévők az előadottakról szavazhattak, így a híd szerintük legalkalmasabb helyéről a három változat közül és hogy milyen hidat képzelnek el térségünkben a bemutatott változatok közül. Ezek kiértékelésre kerülnek. 

A tanulmányterv szeptember 15-re készül el, ezt követi a minisztériumi értékelés és döntési javaslat a kormány részére ahol a végleges helyről és hídszerkezetről döntenek.
Ezt követően a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kapja meg a feladatot támogatási szerződés keretében, a híd tervezőjének közbeszerzés útján történő kiválasztására. Ideális esetben ez a tél folyamán megtörténhet.
A tervezés és engedélyeztetés kb. 1 évet vesz igénybe és utána ezt követi a kormány döntése a megvalósításról.

A hídszerkezeti változatokról röviden:

-      Gerenda híd
o    Mederhíd ortotrop acél szekrény km-ű, ártéri hidak ortotrop acél szekrény vagy szekrény km-ű öszvér.
o    Legnagyobb nyílása 120 m.
o    Fenntartás és üzemeltetés közepes igényű.
o    Szinte észrevehetetlen hídélmény, a hajózás számára nem előnyös, de az előírásnak megfelel.
-      Ferdekábeles híd
o    Mederhíd ortotrop acél szekrény vagy szekrény km-ű öszvér, ártéri hidak előregyártott hídgerendák vb. pályalemezzel.
o    Legnagyobb nyílása 344 m.
o    Fenntartás és üzemeltetés némely hídelem esetén fokozott igényű.
o    Magas fokú hídélmény, egyszerű ártéri szerkezet, a legnagyobb nyílás Magyarországon.
-      Rácsos tartós híd
o    Keresztmetszete ortotrop acél pályalemez vagy acél tartóráccsal együttdolgozó vasbeton lemez.
o    Legnagyobb nyílása 240 m.
o    Fenntartás és üzemeltetés fokozott igényű.
o    Alacsony esztétikai igényű hídélmény, gyors megépíthetőség, csupa praktikum, semmi innováció, méltatlan az ország energetikai centrumához.
-      Extradosed híd
o    Mederhíd feszített vb szekrény, 60 m hosszú ortotrop acél szekrényes középső szakasszal, ártéri hidak: feszített vb szekrény km-ű.
o    Legnagyobb nyílása 200 m.
o    Fenntartás és üzemeltetés némely hídelem esetén fokozott igényű.
o    Korszerű, emblematikus megjelenés, modern építészeti lehetőség, magas fokú hídélmény, Jelentős önsúlytöbblet és technológiai idő az öszvér és acélszerkezetű hidakhoz képest.
-      Ívhíd
o    Ortotrop acél szekrény vagy szekrény km-ű öszvér.
o    Legnagyobb nyílása 240 m.
o    Fenntartás és üzemeltetés némely hídelem esetén fokozott igényű.
o    Tájba simuló esztétika, egyedi építészeti megoldás lehetősége, magas fokú hídélmény, jelentős a járulékos terület igénybevétel a 3 különálló szerelőtér és sok segédszerkezet miatt.

Ezek ábrában:

hid-valtozat-1.jpg

hid-valtozat-2.jpg

hid-valtozat-3.jpg

hid-kalocsa-500.jpg

A nyomvonal változatban A-B-C változat került bemutatásra és a B változaton belül még egy alvonal is megemlítésre került.
Az A változat Géderlak és Ordas között, a B változat Foktő-Baráka, a C változat Kalocsa és Bátya között.
A szakmai előadásból kitünt, hogy a B változat látszik legideálisabbnak a térség, a paraméterek és a megvalósíthatóság szempontjából.

(Török Gusztáv Andor)