Újabb "szemét" ügy

szemet_bunti.jpg
Legutóbbi cikkünk után kaptunk egy levelet (azért levelet mert az írója nem tudott/nem akart regisztrálni a blogon), ahol kifogásolta, hogy miért foglalkozunk annyit az előző időszak hiányosságaival, hiszen csak az nem téved aki nem dolgozik, ráadásul sok esetben nem is a helyi önkormányzatok voltak a ludasak, hanem egyszerűen a "központ" kiadta az ukázt a végrehajtásra és aki nem állt be a sorba, az bizony nem kapott egy fillért sem. Azt mi nem tudhatjuk miként működött a rendszer, de azt sajnos a jelenlegi önkormányzat a saját bőrén érzi, hogy ennek milyen következményei vannak. Eddig 263 millió...amiről már azt hittük, hogy ez a végső szumma, a csontvázak végleg visszabújtak a helyükre és a többit legfeljebb néhány évtized után, a régészek fogják megtalálni. Tévedtünk. Legutóbb a Csongrád megyei Kormányhivataltól érkezett egy "szeretett csomag" a Kalocsai Parkgondozó és Közszolgáltató Nonprofit Kft címére, benne egy 47 milliós csekkel, hulladékgazdálkodási bírság címén. Ez bizony nem hiányzott - ahogy az eddigi 263 millió sem. Az ügy már több mint két éves.

Egyrészt a Foktői úton lévő egykori katonai kiképző központ lőterével kapcsolatos, ahol nem célba lövöldöztek a fegyver imádok, hanem hulladéklerakónak (főleg zöldhulladék került oda) nézte az akkori cég vezetése. Mivel a területre nem adtak ki hulladékgazdálkodási engedélyt, így várható volt az illetékes hatóság nem fogja tétlenül nézni a történteket.

Másrészt - mely a büntetés nagyobb részét képezi - a kalocsai átrakóállomás működésével kapcsolatos, ahol hiányosságok merültek fel, a vizsgálat szerint nem megfelelően gyűjtötték és szállították el a hulladékot, jelentős mennyiséget halmoztak fel nem beazonosítható burkolaton, ráadásul azok elszállítása is késedelmesen történt és a nyilvántartási rendszerek is hiányosan és nem szakszerűen lettek vezetve.

A hatósági vizsgálás több megállapításával az akkori cég nem értett egyet, szerintük a zöldhulladékot a tervezett biomassza-fűtőműben ("hová lett a tavalyi hó?") kívánták felhasználni és csupán négy hónapig gyűjtötték a biológiailag lebomló hulladékot. Az átrakóállással kapcsolatban megemlítették, hogy a komposztálótéren gyűjtött szelektív és a települési hulladék különböző logisztikai és egyéb problémák miatt halmozódott fel, de voltak üzemeltetési gondok is, melyek eléggé átláthatatlanok voltak 2014 őszéig. Számos esetben keveredtek egymással a Parkgondozó és a vaskúti cég feladatai, kötelességei, melyen már ők is változtatni akartak.

Pro és kontra érvek halmaza csak gyűlt, miközben a 2014 őszén az önkormányzati választások után az érintett Parkgondozónak is új vezetője lett, aki természetesen az átadás-átvétel miatt is ismerte az ügyet, de tényként közölte azt is, hogy a hulladék felhalmozása 2014 májusában kezdődött egy kimondottan rossz konstrukcióval. Meglátása szerint ezt a problémát az érintetteknek nem a "szőnyeg alá kellett volna söpörni", hanem az első bejelentés után azonnal meg kellett volna szüntetni, így elkerülhető lett volna a hatósági intézkedés, és ami talán ennél is fontosabb, a büntetés. Ráadásul, mint jogutód úgy kellett részt vennie a tárgyaláson (meghallgatáson), hogy magát a "bűnt" nem az irányítása alatt követték el. Tudjuk jól, a bűn nem évül el, és néha bizony annak kell meginnia a levét, aki ennél sokkal, de sokkal jobban kezelte volna a hulladékot a városban. Az új vezetés meg is tette a legfontosabb lépést, az átrakóállomás teljes üzemeltetését 2014. november 12-től átadta az FBH-NP Közszolgáltató Nonprofit Kft-nek.

A hatóság ennek ellenére ragaszkodott az igazához, meg is tette a tétet, mely 47 milliósra sikeredett, melybe azonban sem a Parkgondozó sem az Önkormányzat nem akart tétlenül belenyugodni. Elkezdődött egy fellebbezési procedúra, a város és a Parkgondozó is mindent megpróbált, hogy annullálja a történteket, de ez csak részben sikerült.

Így lett az eredeti 47 milliós Ft-os büntetésből (az összeg levezetése ki tesz egy A/4-s oldalt, tele matematikai képlettel) 11.875.000 Ft, mely bár még mindig tetemes, de mivel a "múlt bűneiért mindig a jelennek kell megfizetni a számlát", így nem marad más, mint az összeg elfogadása. Ráadásul van még egy csavar az ügyben, mely ha nem lenne a városnak kedvező, még viccnek is gondolhatnánk. Az 1995. évi LIII. tv. alapján a Parkgondozóra kiszabott büntetés összegéből 30% Kalocsa Város Önkormányzatát illeti. Ez alapján a Parkgondozó kifizeti a büntetést (11.875 eFt), melyből a város visszakap 3.562 eFt-ot, mely összeget + a különbözetet (8.313 eFt) önkormányzati támogatásként átutalja a Parkgondozónak. Nem egyszerű a képlet (és akkor még finoman fogalmaztunk), a lényeg az, hogy a 2014-s hibás döntés még így is több mint 8 millió forintjába kerül a városnak. Folytatva a matematikai egyenleget, az újabb "sarccal" már beléptünk a 270 milliósok nem éppen dicsőséges klubjába. Ráadásul a cikk elején hiába szerettük volna végleg a régészeknek adni a csontvázakat, félő, hogy vannak még "tartalékok" és a közeljövőben újabb szekrény ajtó fog kinyílni.

Tanulság megint van, leszűrni sem nehéz, legfeljebb kapunk megint egy levelet, hogy minek annyit foglalkozni a múlt hibás döntéseivel, működési rendszerével.

A válaszunk megint rövid lesz: mert pénzbe kerül, sajnos egyre többe.