Kalocsai Parkgondozó és Közszolgáltató Kft

kalocsai_parkgongozo_kisarculat_02_600x480.jpg

A társaságot 2012. február 13.-án alapította Kalocsa Város Önkormányzata. A társaság cégbejegyzésére 2012. február 26.-án került sor.

A Kalocsai Parkgondozó Kft alapítása, a kapott tájékoztatás alapján, elsősorban a Kft-be kiszervezett közfeladatok minél gazdaságosabb ellátása érdekében történt, meghagyva a szabad kapacitások üzleti célú hasznosításának lehetőségét. Ehhez nagyjából azokat az erőforrásokat kapta meg, amellyel önkormányzati keretek között ellátták a feladatot.

A Kalocsai Parkgondozó és Közszolgáltató Kft gazdálkodása különösen 2013. évben nem volt összhangban az eredeti költségvetésben és támogatási szerződésben meghatározott feltételekkel. Ennek oka lehet, hogy az eredeti terveknél több költséggel járó feladatot kapott a cég, és ezzel arányosan nem növelték a támogatás összegét, de az is feltételezhető, hogy a társaság az indokoltnál magasabb költségszinttel látja el feladatait. Ennek megállapítása azonban csak az egyes munkák ellenőrzése és teljesítés igazolása alkalmával lett volna eldönthető.

A Kft 2013.-ban elvesztette saját tőkéjét. Bár ebben az évben 78 millió Ft önkormányzati támogatást kapott a cég, míg 2014. évben szeptember végéig 99 millió Ft-ot.Ha a társaság veszteség nélkül zárná a 2014. évet, akkor is 40 millió Ft nagyságrendű tőkerendezési kötelezettség terheli az önkormányzatot. A tőkerendezés során a törzstőkét legalább a törvényes minimum szintjéig kell emelni.

A Kft által használt legfontosabb erőforrás a munkaerő. 2013 évben a bér és bérjellegű költségek az alaptevékenység árbevételének 2/3-át tették ki. 2014. szeptemberéig ez a költségcsoport már néhány millió Ft-tal meghaladta az alaptevékenység árbevételét.

A Kft összes forgóeszköz állománya csak 14 millió Ft, ezzel szemben 71 millió Ft kötelezettséggel rendelkezik. Tehát kötelezettségei ötszörösen meghaladják forgóeszközeinek értékét.

A társaság csak azért tudta likviditási helyzetét megőrizni, mert a lejárt kötelezettség állomány döntően az önkormányzattal, vagy másik önkormányzati céggel szemben áll fenn.

A jelenlegi helyzetben csupán annyit tehet az önkormányzat, hogy az elmúlt időszak veszteségeit tőkerendezéssel vagy utólagos többlettámogatással korrigálja. A szükséges tőkerendezést készpénzkímélő módon is végre lehet hajtani, de a 70 millió Ft-ot meghaladó kötelezettségállomány rendezése mindenképpen folyó pénzt igényel.

A.G.